Elke dag zetten duizenden leerkrachten, ondersteunend personeel, schoolleiders en bestuurders zich in voor de generaties van de toekomst. Door continu te werken aan goed onderwijs hebben zij samen een positieve impact op onze samenleving.
Onderwijs draagt daarmee bij aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Voor het realiseren van de Sustainable Development Goals 2030 ligt de wereld nog niet op koers. In 2023 bleek dat slechts 15 procent van de afgesproken doelen is behaald.
Een belangrijke vraag is of het onderwijs, de plek waar we het fundament voor de toekomst leggen, als springplank kan dienen om sneller voorwaarts te bewegen richting de SDG’s en de positieve impact te vergroten?
Samen met Nyenrode Business University en Rotterdam School of Management heeft Dyade in 2024 wetenschappelijk onderzoek gedaan naar duurzaamheid en het onderwijs. Meer dan duizend mensen uit alle lagen van het primair, voortgezet en beroepsonderwijs hebben aangegeven hoe zij over dit onderwerp denken.
Het Rapport Positieve Impact Onderwijs 2024 bundelt waardevolle inzichten over sociale, ecologische en economische duurzaamheid, binnen het onderwijs, in de klas en daarbuiten.
Welke rol zien mensen in het onderwijs voor zichzelf en wat is hun verwachting van leidinggevenden daarbij? Wat betekent duurzaamheid voor betekenisvol werk, betrokkenheid en uiteindelijk de verloopintentie?
Deze laatste inzichten en kennis delen we daarom graag; een positieve impact maak je immers samen!