In nieuwsflits 123 hebben wij u geattendeerd op de uitvraag van personeel niet in loondienst (PNIL).
Van een PNIL is sprake bij (ingehuurde) personen die tegen betaling reguliere werkzaamheden (t.b.v. de in het onderwijs/de school voorkomende gebruikelijke functies) voor een werkgever uitvoeren zonder dat zij in loondienst zijn van deze werkgever. Onlangs is de regeling gepubliceerd met betrekking tot het leveren van deze gegevens aan DUO. Het leveren van de gegevens is verplicht en is een onderdeel van de regeling informatievoorziening WPO/WEC. In principe moeten de gegevens 4 keer per jaar worden aangeleverd op de volgende momenten:
- uiterlijk 1 april de gegevens over november, december en januari
- uiterlijk 1 juli de gegevens over februari, maart en april;
- uiterlijk 1 oktober de gegevens over mei, juni en juli;
- uiterlijk 1 januari de gegevens over augustus, september en oktober.
In afwijking van bovenstaande termijnen is bepaald dat de gegevens met betrekking tot het kalenderjaar 2021 eenmalig uiterlijk op 1 oktober geleverd moeten worden.
De te leveren gegevens van PNIL vindt u in de regeling die u hier kunt downloaden. Helaas worden deze gegevens niet vastgelegd in de personeels- en salarisadministratie. Een levering vanuit de personeels- en salarisadministratie is dan ook niet mogelijk.